vrijdag 8 maart 2013

Jurkje voor Pita de Muis


Kennen jullie Pita de Muis al?
Ze is ontworpen door Grietje.
Als je creatieve inspiratie op wilt doen moet je haar site zeker eens bezoeken!

Ik heb zelf al meerdere Pita’s gemaakt en  tijdens het haken van één van de muisjes
dacht ik ineens;
Zal ik een schattig jurkje maken voor deze dame ?!
En na wat uitproberen kwam dit er uit.


Hier volgt het patroontje van het jurkje;

Haak 12 losse, sluit met halve vaste de ring in eerste losse.
Haak alle (12)
Haak twee vasten in elke 2de (18)
Haak 2 vasten in elke 3de (24)
Haak alle (24)
Haak alle (24)
Haak 2 vasten in elke 4de (30)
Haak alle (30)
Haak alle (30)
Haak 2 vasten in elke 5de (36)
Haak alle (36)
Haak alle (36)

Haak nu een mooi randje onderaan het jurkje;

Schulprandje witte jurkje;

*half stokje, stokje, half stokje in 1 steek
in volgende steek halve vaste*,
wat tussen de sterretjes staat rondom herhalen



of


Schulprandje roze jurkje;

3 lossen, volgende steek halve vaste.
Dit rondom herhalen.





Daarna het jurkje bandjes geven door b.v. ketting van losse, of door 3 draden te vlechten tot bandje.
Vastzetten met een leuk knoopje/bloemetje o.i.d.
Ook een ketting vindt ze leuk om te dragen, of een armbandje van mooie kraaltjes.
Jullie hebben genoeg creativiteit in je om er een prachtig geheel van te maken!
Het lijkt me super leuk als je laat zien hoe jou versie geworden is!

Hieronder is de grote zus!
Ze is gemaakt van Catania Grande met haaknaald nr. 4
Ze is dus duidelijk groter geworden dan de andere twee dametjes.
Ze gaat binnenkort verhuizen, naar Steek voor Steek.
Dat is de winkel waar ik héél graag kom om nieuwe bolletjes katoen te halen :)



De zon schijnt hier, heerlijk!
Dat is zo genieten in die vroege zonnestralen!
Daarom ook een warme groet aan iedereen,







21 opmerkingen:

  1. Hee geweldig!! Bedankt!!
    Kan ik mijn muisjes ook eens gaan aankleden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf het toppertjes vinden, de gehaakte muisjes! En met jurkje zijn ze nog mooier. Bedankt voor het delen, ik ga het zeker een keer proberen. Goed gelukt ook, de grotere versie. Het is nu net moeders met haar kids. Groetjes Arjo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb Pita ook gehaakt, denk dat die nu binnenkort een mooi kleedje gaat krijgen ! Bedankt om het patroontje te delen, het is een prachtig jurkje !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi linda,
    Leuk dat je gereageerd hebt op mijn blog. Ik heb je tip hopelijk goed opgevolgd.
    En ik ben natuurlijk meteen gaan kijken naar het jurkje voor pita. En hij is super leuk!:) Dus ik ga hem zo meteen maken!

    groetjes,
    Minke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk jurkje! Ik had Pita al af en kreeg het jurkje niet meer aan. Heb het toen niet rond maar heen en weer gehaakt met het schulp randje ook langs de zijkanten en een knoopje als sluiting. Bedankt voor het patroon!
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik zo jou foto's bekijk....kan ik alleen maar zeggen prachtig....het lijkt wel of al die kleintjes leven..hahaha..ben gek op muizen..en haak ze graag.....wat lief dat je je uitleg en derg. met al je publiek wilt delen..dat verdiend wel een hele dikke ga zo door handdruk en klein kusje.............doeggie
    (bianca vdH facebook)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat gebruik jij om de wangetjes en het neusje te kleuren?
    (wederom Bianca)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bianca,
      Ik ben ook nog steeds verliefd op die muizen!
      Voor de wangetjes en het neusje gebruikte ik een roze kleermakers-krijtje.
      Juist die blosjes op de wangen maakt ze zo schattig.
      Ik ben best benieuwd hoe jou muisje is geworden!

      Verwijderen
    2. ik zou dat ook graag willen weten heb nu wat gedaan maar het is niet zo als op de foto

      Verwijderen
    3. hallo haakfanaten! weet iemand hoeveel mm oogjes je voor de kleine als de grote Pita muis het beste kunt gebruiken?

      Verwijderen
    4. Als oogjes gebruikte ik voor de grote muis 8 mm en voor de kleine muisjes 6 mm.

      Verwijderen
  8. Ik heb de muis al vaker gezien op internet. Het is ook een heel leuk jurkje, dat had ik nog nergens anders gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Linda

    Heb foto....aan grietjekarwietje gestuurd...ik heb haar Pietelientje genoemd..hahaha hoop dat ze hem op dr web wilt plaatsen.....als ik niet jou pagina had bezocht..dan had ik dit leuke muisje waarvan je er een link had bijgeplaatst kunnen maken...en dat jurkje...fantastisch!

    eerdaags hier ook maar een blog aanmaken..kan ik me ook eens lekker uitleven!
    Bedankt voor je snelle respons....xxxxxxxxxxxx (Bianca)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ontzettend leuk, ik kom dit bij toeval tegen en ga het zeker ook maken! Ik ben ook maar meteen volger geworden :-)
    Groetjes, Francis

    BeantwoordenVerwijderen
  11. LInda, wat zijn ze schattig!!! ik heb nu een muisje klaar, maar ik heb denk ik niet de juiste verhouding want ik blijf er wat vreemd tegenaan kijken, dus daarom even een vraagje: ik heb voor de kleine Pita de muis alsook jurkje haaknaald 3 gebruikt. Is dat wel juist? welke naald gebruik jij voor de kleine muis en klein jurkje? alvast bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je gezellige reactie! En graag help ik je verder met Pita nog meer naar je zin maken. Zelf haak ik beestjes altijd met katoen en gebruik ik nld 2,5. Zo worden ze goed stevig en vast gehaakt. Je hebt dan geen last van vulling die er uit kan steken of doorschijnen. Ook krijgt het geheel dan een steviger uiterlijk. Het jurkje kan evt wel op nld 3, dan valt het iets soepelere, dat is prima. Een beestje dat ik wil laten zitten vul ik eerst voor een laagje op met granulaat, plastic korrels, die zorgen dat het stevig blijft staan. Verder gewoon stevig met gewone vulling aanvullen.
      Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt! En stuur me gerust een mailtje met foto van je Pita; mijn adres vind je rechts-bovenaan mijn blog!

      Groetjes, Linda

      Verwijderen
  12. hallo Linda. gelukkig vind ik een site waar je vragen kunt stellen. ik haak best veel. Jammer genoeg krijg ik de kop nooit netjes op een lijfje genaaid, ondanks ik het strak opvul. weet jij zo welke tips ik hierover op internet kan vinden? of waar ik dat kan vinden? fijne avond. marielle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marielle,
      Zelf vind ik het in elkaar zetten van haakwerk, met name beestjes, ook het lastigste onderdeel.... Het is een priegel en geduld-werkje. Dat je genoeg vulling in de onderdelen doet is al prima (ik doe wat granulaat onderin het lijf ivm steviger blijven zitten). Daarna zet ik de onderdelen met spelden aan elkaar. Je kunt dan bv het hoofd er op de juiste plek opzetten. En dan met onzichtbare steekjes het geheel vastzetten. Ik kan je nog als tip geven; zoek bv op You Tube, daar staan zoveel instructie-filmpjes op, waarschijnlijk ook hiervan! Succes met je haakwerk!
      Groetjes
      Linda

      Verwijderen
  13. Superleuk!
    Mag ik vragen hoe groot de muis is?
    En ik zou er graag ook een met een broekje Haken.
    Iemand een idee?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties!